Post Pic

Voorkom hartziekten door gezonde voeding

Hartziekten komen veel voor en kunnen dodelijk zijn, maar je kan de risico’s verminderen door een gezonde voedingkeuze.

Volgens het centrum ter behandeling en preventie van hart en vaatziekten, is het nog steeds de belangrijkste doodsoorzaak voor meer dan 600.000 mensen per jaar. Hart en vaatziekten treden op wanneer de plaque vorming op de slagaderwanden gaat toenemen en hierdoor de bloeddoorstroming verhinderen. Vet en cholesterol in uw bloed gaan bijdragen tot de ontwikkeling van deze plaques, daarom zal je voedingspatroon belangrijk zijn als eerste preventief middel.

Belang

Ons dieet is de grootste onderliggende oorzaak voor het ontstaan van hart en vaatziekten. Op de risico lijst van het instituut voor hart, long en bloedvatstoornissen staan zwaarlijvigheid, hoge cholesterol en een verhoogde bloeddruk aangegeven onder de “grote” risico’s voor hart en vaatziekten. Gebruik je veel calorieën, verzadigde vetzuren en natrium, dan heb je al drie risicofactoren die aanleiding kunnen geven tot hart en vaatziekten. Heb je ook nog een familiale voorgeschiedenis voor hart en vaatziekten of diabetes, dan behoor je duidelijk tot de risicogroep en is het nodig om samen met je arts een aangepast dieet te zoeken.

Soorten diëten

Er zijn verschillende soorten diëten die goed zijn voor hart en bloedvaten. Eén daarvan is een vetarm dieet gepromoot door het Amerikaanse hart associatie (AHA), die slechts toelaat dat 25 tot 35 procent van de calorie-inname uit vetten bestaat. Een andere keuze die je kan overwegen is het mediterrane dieet. De dagelijkse inname van vet is hier ongeveer 10 procent hoger dan het AHA dieet maar deze extra 10% zijn afkomstig van gezonde vetten. Het AHA stelde vast dat in Mediterrane landen minder hart en vaatziekten voorkwamen, maar wat obesitas betreft zou je ook hier een dieet met minder vetten kunnen overwegen.

Toegelaten voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen zoals avocado’s, noten en olijfolie of koolzaadolie zijn bronnen van enkelvoudige en meervoudig onverzadigde vetzuren, die het cholesterolgehalte in uw bloed doen dalen. Eiwit afkomstig van magere kip zonder vel en vis, zoals zalm is een belangrijke bron van gezonde omega 3 vetzuren. Volkoren producten zijn een belangrijke bron van vezels en helpen ook de cholesterol verlagen. Laag calorische producten zoals groenten en fruit zorgen voor een goed verzadigingsgevoel waardoor het dieet beter vol te houden is.

Te vermijden voedingsmiddelen

Het gebruik van grote hoeveelheden verzadigde vetten kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Te vermijden voedingsmiddelen zijn: vet vlees, gebakken voedingsmiddelen, snoeperijen, gebak, zuivel uit volle melk en boter. Gezonde keuzes, zoals salades en fruit kunnen toch slecht zijn wanneer zij verdrinken in zware dressings of suikerhoudende stropen. Gebruik geen calorierijke dranken en controleer etiketten op het natriumgehalte, die een hoge bloeddruk kan geven.

Voordelen

Als u een bestaande hartaandoening hebt, kan een gezonde voeding toekomstige problemen voorkomen. De Amerikaanse cardiologische liga onderzocht in 2007 een vetarm dieet zoals dat gepromoot wordt en vergeleek dit met een mediterraan dieet. Ze kwamen tot de conclusie dat personen na een dieet van 4 jaar hun risico op hart en bloedvat aandoeningen met een derde verlaagd hadden in vergelijking met deze die geen dieet volgden. Een dieet is individueel en daarom is het nuttig om uw arts te raadplegen om een lange termijn oplossing te zoeken.