Post Pic

Zelf Eiwit Shakes Maken

Eiwit Shakes zijn een goede hulp bij de opbouw van spierweefsel, maar ook om op een gezonde manier je gewicht te beheersen. Deze proteïne drankjes zijn ideaal als tussendoortje of om na een training te gebruiken.

Met een blender of shaker zijn deze eenvoudig en snel te bereiden en door toevoeging van verschillende smaakmakers kan er een grote variatie in gebracht worden.

Lees Ook :De 24 meest gestelde vragen over Whey proteïne

Waarom zelf maken?

Zelf je eiwit Shakes maken kost niet echt veel tijd en op deze manier beperk je onnodige toevoegingen en geraffineerde suikers. Ook weet je precies welke eiwitten erin zitten en wat de concentratie is van de verschillende ingrediënten. Het toevoegen van gezonde en verse smaakstoffen zoals vers fruit, vers fruitsap zorgt ervoor dat je ook de nodige vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Welke ingrediënten?

1.Eiwitten

Niet ieder eiwit poeder is geschikt om eiwit Shakes te maken. Eiwit isolaat en wey eiwitten zijn de beste en de meest geconcentreerde vormen. Eiwitten worden in ons maag en darmstelsel afgebroken en door hun aminozuur samenstelling en zuiverheid is de opname van wey eiwitten 75 tot 85 %.

2.Vloeistof

Als oplosmiddel kan je magere melk, halfvolle melk, water of soja melk gebruiken. Het gebruik van vetarme vloeistoffen is nodig om casino online de vettoevoer te beperken. Soja melk zorgt ook voor extra proteïnen die goed worden opgenomen en ook geschikt zijn voor mensen met een melk allergie.

3. Smaakmakers

Het doel hiervan is om variatie te krijgen in de smaken en extra vitaminen en mineralen toe te voegen zonder gebruik te maken van snel werkende koolhydraten die de suikerstofwisseling in de war brengen.

Hiervoor kan je gebruik maken van verse fruit – en groenten sappen, vers fruit of diepvries fruit. Sommigen gebruiken ook tonijn, zalm of vette vissoorten om hun shakes nog extra van gezonde eiwitten en vetzuren te voorzien.

Extra’s voor een optimale werking

Om zoveel mogelijk eiwitten te kunnen opnemen en je lever niet teveel te belasten dien je ervoor te zorgen dat je ook voldoende vitamine B6 en zink in je voeding aanbrengt. Hiervoor gebruik je best natuurlijke bronnen, omdat overdosering dan veel minder vlug voorkomt.

Bronnen van vitamine B6 zijn vlees, vis, groene groenten, aardappelen, volkoren producten, peulvruchten en ei. Zink vind je dan weer in havermout, lijnzaad, pompoenzaden, zonnebloempitten, sesamzaad, tarwezemelen, amandelen, gekookt ei, rood vlees, kaas en oesters. Al deze ingrediënten kunnen afwisselend in de shake worden toegevoegd.

Wat zijn de verhoudingen van de gebruikte ingrediënten in een shake?

Een shake dient 27- 30 g eiwit te bevatten, wat meestal één schepje is wanneer je een wey poeder gebruikt. Dit meng je met 200 ml vocht dat je kan kiezen uit magere of halfvolle melk, sojamelk, water, vers fruitsap of vers groentesap.

Wil je extra eiwitten uit het vocht aanbrengen dan gebruik je best geen water, fruit of groentesap. Voor de aanvoer van vezels, vitaminen en mineralen gebruik je een vers stuk fruit of een portie verse groenten per shake. Moet de shake als maaltijdvervanger dienen, dan kan je er tarwezemelen, havermout en zelfs kwark aan toevoegen om het verzadigingsgevoel te verhogen.