Post Pic

De 24 meest gestelde vragen over whey proteïnen

Whey proteïnen zijn niet nieuw en reeds honderden jaren door de mens gekend en gewaardeerd voor zijn voedingswaarde, die een belangrijke rol speelt in het bereiken van een optimale gezondheid.

Gedurende de laatste 15-20 jaar werd de waarde van whey proteïnen beter bekend en vooral toegepast op het gebied van sportvoeding. Meer recentelijk bleek dat whey proteïnen een soort super ingrediënt zijn, nuttig voor tal van andere producten zoals deze om te vermageren, als bijkomend product voor de babyvoeding en het ondersteunen van het immuunsysteem.

Wil je meer te weten komen over whey proteïnen en waarom het nuttig is om in je normale dieet te gebruiken, klik dan op een van de volgende vragen.

1.Wat zijn whey proteïnen?2.Hoe worden whey proteïnen gemaakt?
3.Is er een verschil tussen whey proteïnen concentraat en isolaat?4.Waarom heb ik proteïnen nodig?
5.Waarin verschillen essentiële en niet essentiële aminozuren?6.Hoeveel eiwit heeft een persoon nodig per dag?
7.Zijn wei proteïnen geschikt voor atleten en mensen die sporten?8.Kan je whey proteïnen combineren met een koolhydratenarm dieet?
9.Zullen wei proteïnen me helpen om gewicht te verliezen?10.Zijn whyey proteïnen een goede keuze na een gastric-bypass operatie?
11.In welke mate verschillen whey proteïnen van andere eiwitten?12.In welke mate verschillen whey proteïnen van soja eiwitten?
13.Ik eet veel vis, kip, eieren, soja en rundvlees. Waarom heb ik nog steeds whey proteïnen nodig?14.Kan ik voldoende whey proteïnen opnemen door het drinken van melk?
15.Zijn alle whey proteïnen hetzelfde?16.Welke individuele bestanddelen zitten er in whey proteïnen?
17.Hoeveel vet en cholesterol bevatten whey proteïnen?18.Zijn whey proteïnen gemakkelijk te verteren?
19.Wat zijn gehydrolyseerde wei proteïnen?20.Moet ik melkproteïnen vermijden als ik lactose intolerant ben?
21.Zijn whey proteïnen een goede keuze voor vegetariërs?22.Bevatten whey proteïnen, gluten of tarwe eiwitten?
23.Wat zijn de nevenwerkingen van het gebruiken van whey proteïnen?24.Zijn whey proteïnen veilig voor zwangere vrouwen en kinderen?

1.Wat zijn whey proteïnen?

Whey proteïnen isolaat is een hoogwaardig eiwitpoeder gemaakt uit koemelk. Melk heeft twee soorten eiwitten: caseïne (ongeveer 80%) en whey proteïnen (ongeveer 20%). Wei proteïnen zijn beter oplosbaar dan caseïne en hebben ook een hogere kwaliteit. Deze wordt vaak aangeduid als de “gouden standaard” van de eiwitten want het is de meest voedzame soort eiwitten die beschikbaar zijn.

2.Hoe worden whey proteïnen gemaakt?

Whey proteïnen zijn een nevenproduct dat ontstaat in het proces van kaas maken. Hieronder staat een korte beschrijving van de verschillende stappen gebruikt bij het maken van zuivere whey proteïnen isolaat.

  • Verse melk wordt getest en goedgekeurd door kwaliteitsdeskundigen en daarna gepasteuriseerd.
  • De caseïne of de “wrongel” en een deel van het melkvet worden gescheiden om kaas te maken.
  • De resterende vloeibare whey gaat door een reeks van zeer fijne, speciale filters om de wei proteïnen te scheiden van de lactose en andere ingrediënten in de vloeibare whey.
  • Geconcentreerde vloeibare whey komt in een ionenwisseling toren om de whey proteïnen verder te concentreren en te zuiveren. Ionenuitwisseling is een zacht proces en zorgt ervoor dat de eiwitten niet denatureren of afbreken.
  • Vervolgens wordt het product in een droogtoren gebracht om het overtollige water te verwijderen.
  • De laatste stap is het verpakken van het zuivere eiwitproteïnen isolaat poeder in containers van verschillend formaat, klaar voor gebruik.

 

3.Is er een verschil tussen whey proteïnen concentraat en isolaat?

Ja, er is een groot verschil tussen beide. Whey proteïnen isolaat is de meest zuivere en geconcentreerde vorm van whey proteïnen die beschikbaar is. Het bevat 90% of meer eiwit en weinig vetten en lactose. Whey proteïnen concentraat bevat tussen de 29% en 89% eiwit, afhankelijk van het product. Wanneer het eiwitgehalte in het wheyproteïne concentraat vermindert, dan zal meestal de hoeveelheid vet en of het lactosegehalte verhogen.

4.Heb ik proteïnen nodig?

Proteïne is een belangrijke voedingstof die je dagelijks nodig hebt. Het is samengesteld uit essentiële en niet-essentiële aminozuren, die de “bouwstenen” vormen voor een gezond lichaam. Proteïnen vervullen een groot aantal verschillende functies, zoals:

  • Het herstellen van lichaamscellen.
  • Het opbouwen en herstellen van spierenweefsel en beenderstelsel.
  • Het controleren van de meest belangrijke processen in ons lichaam zoals het metabolisme.

 

5.Waarin verschillen essentiële en niet essentiële aminozuren?

Het lichaam is wel in staat om niet essentiële aminozuren te maken uit andere aminozuren die in het lichaam aanwezig zijn. Essentiële aminozuren kunnen niet aangemaakt worden en dienen uit de voeding te komen dat kwalitatief hoogwaardige proteïnen moeten bevatten. Proteïne bronnen die alle mogelijke essentiële aminozuren bevat, noemt men volwaardige proteïnen. Weiproteïne is van nature een volwaardige proteïne.

6.Hoeveel eiwit heeft een persoon nodig per dag?

De eiwitbehoefte varieert van persoon tot persoon en is afhankelijk van de leeftijd, het gewicht, het geslacht, de activiteiten die men beoefend en de algemene gezondheid. Sporters en personen met verhoogde geneeskundige behoeften hebben dikwijls meer proteïnen nodig dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

7.Zijn wei proteïnen geschikt voor atleten en mensen die sporten?

Wei proteïnen zijn van hoge kwaliteit en volwaardige eiwitten waarin alle essentiële aminozuren aanwezig zijn. Weiproteïne is de rijkste bron waarin van nature vertakte ketenaminozuren ( leucine, isoleucine en vanine). Deze zijn belangrijk voor actieve personen, personen die sport beoefenen en professionele atleten.

Het lichaam heeft een hogere dosissen vertakte ketenaminozuren nodig tijdens en na inspanningen omdat ze dadelijk door de bewegingsspieren worden opgenomen en niet eerst aangemaakt dienen te worden door de lever zoals andere aminozuren. Een laag gehalte aan vertakte ketenaminozuren kan zorgen voor vermoeidheid en moeten binnen het uur vervangen worden, voor de volgende oefening of deelname aan een competitie. Veel atleten gebruiken proteïne dranken voor en direct na inspanningen om het mager spierweefsel direct weer op te bouwen.

8.Kan je whey proteïnen combineren met een koolhydraten arm dieet?

Ja. Whey proteïnen zijn niet alleen perfect te combineren met een koolhydraatarm dieet, het is zelfs een ideale keuze. Zorg voor de keuze van een wheyproteïne isolaat van hoge kwaliteit zonder koolhydraten en vetten omdat deze vaak beperkt toegelaten worden in
Koolhydraten arme diëten.

9.Zullen wei proteïnen me helpen om gewicht te verliezen?

Het toevoegen van wei proteïnen aan het dieet is een geweldige manier om een vliegende start te maken met het afslankprogramma. Wei proteïnen is een belangrijk ingrediënt in tal van afslank en maaltijd vervangende producten en weiproteïne isolaat (zonder vet of koolhydraten) is meestal de beste keuze.

Studies hebben bewezen dat individuen die diëten combineren met leucine rijk eiwitvoedsel zoals weiproteïne en meer bewegen, mager spierweefsel hebben en meer lichaamsvet verliezen. Wanneer ze vet verliezen, gaat hun metabolisme verhogen en gaan ze elke dag op een natuurlijke wijze calorieën verbranden. Een andere manier waarop wei proteïnen helpen om het gewicht te beheersen is door het bevorderen van het gevoel van verzadiging.

10.Zijn whey proteïnen een goede keuze na een gastric-bypass operatie?

Na een gastric-bypass operatie is het belangrijk om een speciaal dieet te volgen dat door een arts en of een voedingsspecialist wordt voorgeschreven. Proteïne speelt een essentiële rol in dat dieet en het is het hoofdbestanddeel van het voedsel na de operatie. Te lage hoeveelheden kunnen zorgen voor haaruitval, spierverlies en een slechte huid spanning.

Weiproteïne isolaat is een uitstekende keuze om na de operatie te gebruiken, Het is gemakkelijk te verteren en wordt efficiënt geabsorbeerd in het lichaam. Het blijft niet lang in de maag zitten zoals rundvlees en andere eiwit rijke voedingsproducten die het systeem kunnen verstoren.

11.In welke mate verschillen whey proteïnen van andere eiwitten?

Eiwitrijke voedingsmiddelen kunnen op allerlei manieren verschillen van elkaar zoals hieronder weergegeven:

  • Het aantal en de hoeveelheid van de essentiële aminozuren
  • Vertering en absorptie snelheid
  • Het vetgehalte
  • De smaak
  • De zuiverheid

Wei proteïnen zijn volwaardige proteïnen van zeer hoge kwaliteit met rijkelijke hoeveelheden van alle essentiële aminozuren. Weiproteïne isolaat is de zuiverste vorm van whey proteïnen waardoor deze zeer snel en efficiënt kunnen geabsorbeerd worden.

12.In welke mate verschillen whey proteïnen van soja eiwitten?


Hier volgen een aantal van de verschillen tussen whey-eiwit en soja-eiwit.

    • Wei proteïne is een volwaardig eiwit. Het bevat bioactieve ingrediënten, zoals Immunoglobuline en Lactoferrine, die het immuunsysteem helpen ondersteunen.
    • Sporters gebruiken liever whey proteïne dan soja eiwit omwille van hun rijke hoeveelheid vertakte ketenaminozuren en de absorptiesnelheid. Deze zijn zeer belangrijk om de spieren te herstellen en weer op te bouwen na een training of een competitie.
    • Wei proteïne heeft een frisse, neutrale smaak en zal de smaak van de voedingsmiddelen waar het aan toegevoegd wordt, niet veranderen.
    • Wei proteïne bevat geen isoflavonen of andere stoffen met potentiële hormonale effecten.

 

13.Ik eet veel vis, kip, eieren, soja en rundvlees. Waarom heb ik nog steeds whey proteïnen nodig?

Om gezond te diëten zouden we regelmatig eiwitbronnen van hoge kwaliteit en een laag vetgehalte zoals whey proteïnen moeten gebruiken. Alle calorieën tellen mee en je wil er zeker van zijn dat je maximaal van deze calorieën profiteert. In vergelijking met andere eiwitten leveren whey proteïnen meer essentiële aminozuren aan het lichaam, maar dan zonder vet of cholesterol. Voedingsdeskundigen adviseren een dieet met een variatie aan eiwitrijke voedsel bronnen, maar voor een optimaal resultaat zorg je voor minstens één portie wheyproteïne.

14.Kan ik voldoende whey proteïnen opnemen door het drinken van melk?

Melk is een zeer voedzame drank, maar bevat slechts 1% van wheyproteïne. Om alle voordelen van wheyproteïne te krijgen moet je een geconcentreerd wheyproteïne poeder, zoals wheyproteïne isolaat gebruiken.

15.Zijn alle whey proteïnen hetzelfde?

Nee, er kan een groot verschil in samenstelling optreden op basis van de volgende factoren:

  • De oorsprong van de melk.
  • De productie methode.
  • De aard van de geproduceerde kaas.
  • Individuele Specificaties van de fabrikant.
  • De toegevoegde ingrediënten.

 

16.Welke individuele bestanddelen zitten er in whey proteïnen?

Weiproteïne is een combinatie van een aantal individuele eiwit bestanddelen. De allernieuwste technologieën stellen fabrikanten in staat om hun producten nog meer te zuiveren en meer te verfijnen voor de aanmaak van voedingsmiddelen en mondverzorgingsproducten. Hieronder kan je meer lezen over de individuele whey proteïne bestanddelen, hun unieke eigenschappen en hun voordelen.

  1. Bèta lactoglobuline
    • Het meest voorkomende wheyproteïne bestanddeel dat ongeveer 50 – 55% van het totale whey proteïne bedraagt.
    • Bindt vetoplosbare vitaminen waardoor ze beter te gebruiken zijn door het lichaam.
    • Biedt een uitstekende bron van essentiële en vertakte ketenaminozuren.
    • Ze helpen spierafbraak te voorkomen en zorgen voor een glycogeen reserve tijdens de training.
    • Vertakte keten aminozuren kunnen nodig zijn bij mensen met leveraandoeningen, zoals levercirrose.
    • Gehydrolyseerde vormen worden gebruikt in volwaardige zuigelingenvoeding om mogelijke allergische reacties te verminderen.
  2. Alpha-lactalbumine
    • Het tweede meest voorkomende bestanddeel uit whey proteïnen, dat ongeveer 20 tot 25 % van de totale whey proteïnen bedraagt.
    • Een primair eiwit dat voorkomt in borstvoeding.
    • Hoog tryptofaan gehalte, een essentieel aminozuur dat potentiële voordelen heeft bij het regelen van de slaap en verbeteren van het humeur in stress situaties.
    • Uitstekende bron van essentiële aminozuren en vertakte ketenaminozuren.
    • Het enige whey proteïne bestanddeel dat calcium kan binden.
  3. Immunoglobuline
    • Maakt ongeveer 10-15% van de whey proteïne uit.
    • Bevordert de immuniteit bij zuigelingen en anderen.
    • Overheersend whey proteïne bestanddeel in colostrum.
  4. Bovine serum albumine (BSA)
    • Maakt 5 tot 10 % uit van de whey proteïne bestanddelen.
    • Grote eiwit keten met een goede essentieel aminozuur profiel en vet bindende eigenschappen.
    • Glycomacropeptiden (GMP)
    • Helpt de vorming van tandplak en tandproblemen te remmen en onder controle te houden.
    • Bevat geen fenylalanine. Fenylalanine is het aminozuur met ernstige negatieve gevolgen voor mensen met een fenylketonurie stoornis.
  5. Lactoferrine
    1. Maakt 1-2% van het totale whey proteïne uit.
    2. Remt de groei van bacteriën (waaronder een aantal pathogene bacteriën) en schimmels dank zij het vermogen om ijzer te binden. IJzer is een essentiële voedingsstof die dikwijls nodig is voor de groei van bacteriën.
    3. Het gebruik van Lactoferrine op vlees om de groei van ziekteverwekkers zoals E. colli en salmonella te voorkomen, werd recent goedgekeurd in de VS.
    4. Helpt bij kinderen om het microbiële evenwicht in de darmen tot stand te brengen en te behouden.
    5. Reguleert ijzerabsorptie en bio-beschikbaarheid.
    6. Helpt ontstekingen te verminderen.
    7. Een antioxidant dat van nature in veel lichaamssecreties zoals: tranen, bloed, moedermelk, speeksel en slijm voorkomen.
  6. Lactoperoxidase
    1. Maakt 0,5% van het whey proteïne uit.
    2. Remt de groei van ijzer afhankelijke bacteriën.
    3. Lysozyme
    4. Maakt 0,1% van de whey proteïnen uit.
    5. Bevat immuniteit verbeterende eigenschappen.

 

17.Hoeveel vet en cholesterol bevatten wei proteïnen?

Weiproteïne isolaat bevat minder dan 0,5 gram vet per portie en slechts 5 milligram cholesterol. Het is een gezonde keuze voor mensen met een vetarm dieet. De richtlijnen voor hart en vaatziekten stelt voor om de cholesterol inname tot 300 mg per dag te beperken.

18.Zijn whey proteïnen gemakkelijk te verteren?

Wei proteïnen zijn oplosbaar en zeer gemakkelijk te verteren. Ze worden zeer snel opgenomen in het lichaam om deze te voorzien van belangrijke essentiële aminozuren om de nieren en de rest van de lichaamscellen te voeden. Dit is een van de redenen waarom het gebruikt wordt in kindervoeding en als eiwitsupplement voor medisch gebruik.

19.Wat zijn gehydrolyseerde wei proteïnen?

In gehydrolyseerde wei proteïnen zijn de eiwitketens verdeeld in kleinere stukken die peptiden worden genoemd. Gehydrolyseerde wei proteïnen zijn nog steeds van hoge kwaliteit maar zal minder vlug allergische reacties geven dat niet gehydrolyseerde eiwitten. Deze worden meestal gebruikt in volledige zuigelingenvoeding en in speciale eiwitsupplementen voor medisch gebruik.

20.Moet ik melkproteïnen vermijden als ik lactose intolerant ben?

Mensen met lactose-intolerantie dienen een pure whey proteïne isolaat selecteren, dat minder dan 0,1 gram lactose per eetlepel (20 g) bevat. Dit is minder lactose dan de hoeveelheid gevonden in een kop yoghurt en onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen met lactose-intolerantie geen problemen hebben met deze zeer kleine hoeveelheid lactose. Mensen met lactose-intolerantie moet whey proteïne concentraten vermijden omdat deze meestal lactose bevatten en de hoeveelheden variëren sterk van product tot product.

21.Zijn whey proteïnen een goede keuze voor vegetariërs?

Ja, whey proteïne is een uitstekende keuze voor vegetariërs die zuivelproducten aan hun dieet toevoegen.

22.Bevatten whey proteïnen, gluten of tarwe eiwitten?

Nee, pure whey proteïnen bevatten geen gluten. Proteïne repen en drankjes bevatten vaak gluten daarom moet je, als je dieet het niet toelaat, altijd het product ingrediënten etiket controleren alvorens deze aan te kopen.

23.Wat zijn de nevenwerkingen van het gebruiken van whey proteïnen?

Er zijn geen gedocumenteerde nevenwerkingen gevonden, geen over allergieën en zeker geen beperkingen in verband met medische toepassingen. Wanneer je allergisch bent voor eiwitten in zuivelproducten, dien je eerst een arts te contacteren alvorens whey proteïnen te gebruiken.

24.Zijn whey proteïnen veilig voor zwangere vrouwen en kinderen?

Weiproteïne is een volledige en hoogwaardige eiwitbron voor gezonde zwangere vrouwen en kinderen, op voorwaarde dat ze niet allergisch zijn voor zuivel eiwitten. Het tweede meest voorkomende element in whey proteïnen is het alfa-lactalbumine, dat is een van de belangrijkste whey proteïnen in moedermelk. Zuigelingenvoeding bevat vaak whey proteïnen, dikwijls met speciale samenstellingen voor prematuren. Toch moeten zwangere vrouwen en ouders van kleine kinderen eerst hun arts contacteren om te zien of de whey proteïnen goed zijn voor hen.