Voedingssupplementen, hebben we dat nodig?

1
802
Voedingssupplementen

In een gezonde en evenwichtige voeding zijn al deze elementen aanwezig en dien je niets extra in te nemen. Voedingssupplementen zijn verkrijgbaar in de vorm van pillen, capsules, tabletten, poeders, drankjes of druppels.

Een tekort aan vitaminen, mineralen, oligo-elementen enzovoort kunnen ziektes veroorzaken, maar je moet ze in eerste instantie uit je gezonde voeding halen.

Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding is eigenlijk een evenwichtige combinatie van alle voedingselementen die we nodig hebben.
De basisrichtlijnen voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon zijn:

  1. Breng variatie in je voeding
  2. Gebruik koolhydraatrijke voeding
  3. Veel fruit en groenten
  4. Schrap niets in je menu maar neem regelmatig kleine porties
  5. Veel drinken is noodzakelijk
  6. Sporten is een onderdeel van gezonde voeding

Behoefte aan voedingssupplementen?

Ons lichaam kan soms behoefte hebben aan voedingssupplementen in perioden van extra verbruik.

  • Sporters (een sportdrank wordt hier veel gebruikt)  of mensen met drukke werkzaamheden.
  • Bij stress of bepaalde ziekten.
  • Oudere mensen die weinig buiten komen en kleine kinderen hebben meer behoefte aan extra vitamine D.
  • Zwangere vrouwen raad men het gebruik van foliumzuur aan om afwijkingen zoals een open ruggetje te vermijden.
  • Vegetariërs kunnen hun behoefte aan ijzer niet op een normale manier aanvullen omdat deze uit vlees gehaald worden.
  • Bij vermageringskuren die eenzijdig zijn of onvoldoende voedingstoffen bevatten.
  • Wanneer je een maagverkleining of andere operatie hebt ondergaan, is het soms niet meer mogelijk om deze supplementen uit de voeding te halen en dien je deze op een andere wijze op te nemen.

Zitten er voldoende vitaminen en mineralen in de voeding?

In principe zitten er voldoende vitaminen en mineralen in onze voeding. Een gezond eetpatroon levert alle voedingsstoffen op die nodig zijn. Neem je toch supplementen, doe dit dan onder controle van een arts of diëtist. Bij het gebruiken van al deze voedingssupplementen moet je er immers rekening mee houden dat sommige stoffen zich opstapelen en gevaar kunnen opleveren voor je gezondheid.

Gevaren bij het gebruik van voedingssupplementen

Je hebt twee soorten voedingssupplementen.

1. Wateroplosbare voedingssupplementen

Hieronder valt onder andere vitamine C het voordeel hiervan is dat wanneer je er teveel van inneemt, deze gewoon worden uitgewaterd.

2. Niet water oplosbare voedingssupplementen

Hieronder valt onder andere vitamine B. Deze kunnen deze zich gaan opstapelen in het lichaam en ziektes veroorzaken.

Voedingssupplementen en medicatie

Het is algemeen geweten dat bepaalde voedingsmiddelen niet gecombineerd kunnen worden met bepaalde medicatie. Dit heeft te maken met de vitaminen en mineralen die erin zitten. In broccoli zit veel vitamine K en wanneer je antistolling producten neemt (anti K) kan dit het effect van deze medicatie verminderen.

Besluit

Voedingssupplementen kunnen een perfect hulpmiddel zijn wanneer je onvoldoende van deze producten opneemt. Het advies en toezicht van een arts kan hierbij raadzaam zijn. Hij of zij weet immers welke medicatie je neemt en of extra voedingssupplementen in jouw situatie raadzaam zijn.

Heb je tekorten en is dit het gevolg van een verkeerd voedingspatroon dan kan begeleiding van een diëtist meer nut opleveren. Beginnen doe je immers altijd met het creëren van een gezonde levensstijl.

SHARE