Post Pic

Gerichte oefeningen bij Artrose van de wervelkolom

Artrose van de wervelkolom is eigenlijk een degeneratieve ziekte waarbij de facetgewrichten en de tussenwervelschijven gaan afslijten. Iedereen die artrose heeft van de wervelkolom kan er baat bij hebben gerichte oefeningen uit te voeren.

Artrose van de wervelkolom is eigenlijk een degeneratieve ziekte waarbij de facetgewrichten en de tussenwervelschijven gaan afslijten. Bij elke beweging gaan de wervels en de facetgewrichten over elkaar schuren waardoor het kraakbeen op die plaatsen gaat verminderen. Dit is een proces dat meestal optreed bij ouderen boven de 60 jaar. Irritatie en ontstekingen kunnen het proces echter versnellen.

Tussenwervelschijven en artrose

Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven, kussentjes die bij elke beweging de schokken gaan absorberen. Tijdens het verouderingsproces gaat deze tussenwervelschijven vocht verliezen en als het ware inzakken waardoor het bot over elkaar begint te wrijven. Dit kan ervoor zorgen dat het bot gaat afschuren, pijn gaat geven of een zekere vorm van stijfheid creëren. Dit proces is onomkeerbaar, maar er zijn bepaalde oefeningen die de symptomen onder controle kunnen houden en het verouderingsproces kunnen vertragen.

Oefeningen om artrose van de wervelkolom te stabiliseren

Iedereen die artrose heeft van de wervelkolom kan er baat bij hebben gerichte oefeningen uit te voeren. Het versterken van de spieren rond de wervelkolom kunnen een belangrijke bijdrage leveren in het stabiliseren van de gevolgen van artrose. Spierversteviging vermindert de druk afkomstig van de zwaartekracht en zal er ook voor zorgen dat er meer toevoer zal zijn van voedingsstoffen naar de gewrichten toe. Het verbetert de flexibiliteit van de wervelzuil en de spieren er rond.

Soorten oefeningen

1.De kat of de koe.

Hierbij ga je op handen en knieën knielen waarbij je erop let dat je knieën direct onder je heupen en je handen direct onder de schouders geplaatst worden. Adem uit terwijl je de rug kromt zoals een kat doet en breng je hoofd tussen de armen. Vervolgens laat je bij inademing de rug zakken zodat je buik meer naar de grond gaat en tegelijk hef je het hoofd op en naar achteren. Deze cyclus herhaalt men vijf tot tien maal om de tussenwervelschijven te smeren.

2.Bekken kantelen

Deze beweging maakt de wervelzuil weer los als er sprake is van stijfheid door artrose. Hiervoor ga je op de rug liggen met gebogen knieën en de voeten plat op de grond. Leg de handen naast het lichaam en span je buikspieren op waardoor de rug tegen de grond geduwd wordt. Ontspan de buikspieren waardoor er weer een holle rug verkregen wordt. Het bekken kantelt hierbij naar voor en naar achter. Herhaal deze oefening vijf tot tien maal.

3.Streching van de lage rug

Ga op de rug liggen met de armen zijwaarts gestrekt, de knieën gebogen en de voeten plat op de grond. Vervolgens ga je de knieën zijwaarts laten zakken naar links en naar rechts en houd elke stretch oefening 15 tot 30 seconden aan. Herhaal een vijftal keren.

4.De Cobra

Ga op de buik liggen met het voorhoofd tegen de grond. De armen gebogen met de handpalmen op de grond en direct onder de schouders. Duw op de handen en breng het hoofd omhoog en naar achteren, terwijl je de armen strekt. Hoe deze positie gedurende drie ademhalingscyclussen en laat het bovenlichaam weer zakken.

5.De brug

Hier lig je op de rug met de handen op de buik, de knieën gebogen en de voeten plat op de grond. Hef de billen van de grond en span de buikspieren op zodat het lichaam een rechte lijn gaat vormen. Tel langzaam tot vijf en ontspan terwijl je het bekken weer laat zakken. Herhaal vijf tot tien maal.

6.Armen en benen opheffen

Ga op de buik liggen met de benen gestrekt en armen recht naar boven. Handpalmen en voorhoofd moeten tegen de grond blijven in start positie. Hef één arm op en tegelijk het tegenovergestelde been. Houd deze stand gedurende vijf tellen en verander van kant.

Leave Your Response

* Name, Email, Comment are Required