Nut van ontspanningstherapie en relaxatietechnieken

0
1000
Relaxatie

Stress uit zich op verschillende manieren en kan gaan van een misselijk gevoel in de buik, maagpijn of diaree voor een examen of een belangrijk optreden tot echte paniek aanvallen met een volledige black-out als resultaat.

Het nut van relaxatietechnieken

Het uitvoeren van relaxatietechnieken kan je een gezonde manier van ontspanning geven. Je hebt er niet veel plaats voor nodig en de technieken zijn gemakkelijk aan te leren. Iedereen heeft er baat bij en je kan er tal van lichamelijke stress symptomen mee verbeteren:

  • Het vertragen van je hartslag en het verminderen van het jachtige gevoel.
  • Een verlaging van de bloeddruk krijgt.
  • De ademhaling vertragen en de kwaliteit ervan verbeteren.
  • De bloedstroom naar belangrijke spieren verbeteren.
  • Spierspanningen verminderen en de hierbij voorkomende chronische pijnen verbeteren.
  • Zich beter leren concentreren.
  • Angst, agressie en het gevoel van frustratie verminderen.
  • Meer zelfvertrouwen geven en helpen om gericht problemen op te lossen.

Soorten relaxatietechnieken

Er zijn allerlei soorten relaxatietechnieken die ieder afzonderlijk een bepaald deel van je lichaam tot rust brengen. Daarom is het nodig dat iedereen de relaxatie technieken aanleert die voor hem of haar belangrijk zijn.

1. Progressieve spierrelaxatie

Deze vorm van relaxatietechniek bestaat eruit om afwisselen de spieren op te spannen en weer te laten relaxen. Het tempo dat je hierbij volgt is 10 seconden opspannen en daarna 30 seconden ontspannen. Het nadeel is dat deze oefening niet geschikt is voor hartpatiënten en mensen met een hoge bloeddruk.

2. Passieve spierrelaxatie

Hierbij ga je rustig liggen en ga je jezelf voorstellen dat al je spieren in rust zijn. Onderzoeken hebben aangetoond dat als je denkt dat je gestresseerd bent, ook je lichaam en spieren op deze stres gaan reageren en zich opspannen. Denken dat je spieren ontspannen zorgen ervoor dat je hersenen een signaal geven aan je spieren om te ontspannen. Iedereen kan deze oefeningen doen, ook hart patiënten en mensen met hoge bloeddruk.

3. Meditatie

Meditatie is al eeuwenlang gekend en hun nut als een manier om te ontspannen is reeds lang bewezen. Toch wordt het nog altijd gezien als een religieus gebonden gebeuren. Meditatie is eigenlijk het trainen van de geest om deze onder controle te krijgen met als gevolg dat je rustige gedachten krijgt, prettige herinneringen ervaart of plezierige beelden visualiseert.

4. Yoga

Yoga is ook een oude Indiase techniek om het lichaam flexibeler te maken en de ademhaling leert controleren. Door de rust en de kalmte die ervan uitgaat ga je stress onder controle krijgen, de ademhaling rustiger en dieper laten verlopen en ook de bloeddruk verlagen.

5. Massage

Een goed uitgevoerde massage maakt niet alleen je spieren los, maar samen met het gebruik van etherische oliën krijg je een ontspannen gevoel. Je vergeet even de wereld rondom jezelf en komt in een fase van volledige ontspanning.

6. Ademhalingsrelaxatie

Ademhalingsrelaxatie vormt de basis van de meeste relaxatietechnieken. Het is een eenvoudige techniek met een zeer groot stress verminderend effect. Het gaat hier om een middenrif ademhaling die als je dit geconcentreerd uitvoert een stress verminderend effect heeft.

SHARE