Post Pic

De herontdekking van de blauwe bosbessen

In de voedingswetenschappen werd de blauwe bes herondekt ! Het lijkt grote voordelen voor de gezondheid te bezitten.

Anthocyanosiden, het bioflavonoide-complex in blauwe bes, zijn actieve antioxidanten. Ze ondersteunen het normaal functioneren van bindweefsel en versterken de haarvaten in het lichaam. Bovendien zouden ze de bloeddoorstroming in de haarvaten en aderen verbeteren. Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer anti-oxidanten bezitten dan de blauwe bes.

Ook wordt de collageenproductiedoor de bes gestimuleerd. Collageen is de natuurlijke stof die de huid elastisch en dus jong houdt. Goede eigenschappen die het blauwe vruchtje de laatste jaren bijzonder populair maakt bij iedereen die zijn/haar gezondheid een energy-boost wil geven.

In de aanbevolen hoeveelheid geeft blauwe bes geen bijwerkingen, het heeft geen interacties met prescriptiemedicijnen en kan in het algemeen ook tijdens zwangerschap en borstvoeding veilig worden ingenomen.

De kanttekeningen die we hier echter wel dienen te maken is de volgende … Door verhitting en het mengen met suiker gaat een groot deel van deze goede eigenschappen echter snel achteruit. Dus hete ten van blauwe bosbessenjam zal je dus niet zoveel gezonder maken J Ook bevat de ene soort blauwe bessen meer anti-oxidanten dan de andere. Zelfs de mate van rijpheid heeft daarop een bepaalde invloed. En tot slot zorgt de combinatie van blauwe bessen met zuivelproducten ervoor dat de anti-oxidanten niet optimaal door het lichaam worden opgenomen.

Indien u blauwe bessen wilt bewaren, dan kiest u best de bessen eruit die rijp en stevig zijn en uniform zijn van maat. De kleur hoort indigo-blauw te zijn met een zilverachtige waas. Laat de verschrompelde en verrimpelde bessen staan. In principe

kan u ze het beste nuttige direct na aankoop (of pluk). Of u bewaart ze een dag of 5 in de lade van de koelkast. Gedroogde bessen kunnen zes maand bewaard worden en gebruikt in stoofschotels, in gebak en als saus bij zowat alle desserts.

Blauwe bessen kunnen ook worden ingevroren nadat u ze gewassen, gesorteerd en gedroogd hebt. Leg dan verse blauwe bessen in één laag op een vetvrij papier. Laat ze zo bevriezen. Eenmaal bevroren kan je ze in een plastic zak of bak doen. Gebruik ze daarna alleen nog maar in gekookte bereidingen (ze veranderen van smaak en uitzicht door het invriezen).

Doorgaans zijn de blauwe bessen vers te verkrijgen in de maanden mei tot oktober.

Ten onrechte worden blauwe bessen vaak bosbessen genoemd. Blauwe bessen zijn in principe gecultiveerde bosbessen.

Ook de bladeren van de bessenstruik bevatten nuttige elementen : looistoffen, flavonolen, Vitamine C en A, glucokinine (werkt bloedsuikerverlagend) en arbutine (goed bij infecties van de urinewegen, en verlaagt de bloedsuikerspiegel, arbutine werkt alleen in een alkalisch milieu, daar wordt de stof omgezet in hydrochinon, deze stof kleurt de urine bruin, hydrochinon is desinfecterend en bacteriedodend, maar alleen werkzaam in het blaas- en nierengebied )

Het blad van de blauwe bes heeft een specifieke werking op het membraan van de urinewegen. Het heeft een verzachtende en versterkende werking. Werkzaam bij nier – en blaasgruis en nier – en blaasstenen. Ook bij blaasontsteking en de holistische aanpak van chronische nierproblemen. Door de grote samentrekkende kracht kan het ook worden ingezet bij sommige vormen van bedwateren. Een aftreksel dat met behulp van een irrigator wordt toegediend kan het ook helpen bij een vaginale infectie.