Voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel niet verhogen

Te veel suiker

Een te hoge bloedsuikerspiegel kan voorkomen als gevolg van het eten van bepaalde voedingsmiddelen, medicatie, lichaamsbeweging of ten gevolge van een aandoeningen van de pancreas, zoals diabetes.

Volgens deskundigen zijn er specifieke levensmiddelen bekend die een lichte invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Alhoewel de bloedsuikerspiegel als gevolg van het nemen van een hele maaltijd belangrijker is dan die van een bepaald levensmiddel zijn voedingstoffen die geen effect hebben op het verhogen van de bloedsuikerspiegel zeer waardevol.

Goede en voedzame keuzemogelijkheden voor degenen die problemen hebben om hun bloedglucose onder controle te houden.

Volkoren granen

Volkoren granen bevatten koolhydraten in de vorm van zetmeel en vezels en worden geassocieerd met gezonde bloedsuikerspiegels. Universitaire studies tonen aan dat mensen die dagelijks gemiddeld drie porties volkoren koolhydraten gebruiken, hun risico op type 2 diabetes en insuline resistentie aanzienlijk verminderen.

Het is dus een voorwaarde om uw bloedsuikerspiegel optimaal te houden. Terwijl wit brood, witte aardappelen en suikerhoudende voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen, gaan volkoren koolhydraten het tegenovergestelde doen. Het is belangrijk om de meeste verrijkt meelsoorten en suikerhoudende producten te vervangen door hun volkoren varianten.

Kies bijvoorbeeld volkoren brood in plaats van wit brood, volle granen en geen verfijnde meelsoorten, en schakel over van witte pasta op volkoren pasta, van witte rijst naar de volle rijst soorten waar de vezels nog aanwezig zijn. Op deze manier zal uw bloedsuiker spiegel beter onder controle blijven en bijdragen tot een betere gezondheid.

Vetarme zuivelproducten

Vetarme zuivelproducten, zoals melk en yoghurt, hebben slechts een geringe invloed op de bloedsuikerspiegel, dit lezen we in de studie verslagen van voedingsdeskundigen.

Ze zijn wel rijk aan voedingsstoffen zoals calcium en vitamine D en zijn een waardevolle bron van eiwitten. Alhoewel een vetarm dieet de kans op diabetes kan verminderen, zou het overschakelen van vetarme op vetrijke producten zoals volle melk en vette kaas goed zijn voor uw algehele gezondheid.

Indien je zuivel niet goed verdraagt kan je sojamelk en andere lactosevrije melk producten verkrijgen in de meeste supermarkten en ook deze bieden vergelijkbare voordelen. Universitaire diabetes deskundigen, hebben hun diabetes programma uitgebreid en zij stellen voor om drie porties zuivel, die overeen komen met 3 kopjes magere melk of yoghurt per dag als onderdeel van een gezonde, evenwichtige voeding in het dieet op te nemen.

Groenten

Bonen en andere peulvruchten bevatten weinig vet, hebben een hoog vezelgehalte en hebben wel degelijk hun voordelen in het voedingspatroon van diabetes patiënten. Universitaire gezondheidsmedewerkers stellen in de ziekenhuizen uitgebalanceerd maaltijden voor met voldoende eiwitten en koolhydraten om hun gezonde bloedsuiker spiegels te bereiken.

Het is aan te bevelen om ten minste 8 gram eiwit voor elke 20 pond lichaamsgewicht die je hebt, in je dagelijkse voeding aan te brengen. Vermijdt voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren, zoals rood vlees en gebakken voedsel, waardoor de kans op hart- en vaatziekten doen toenemen.

Vervang enkele of al deze voedingsmiddelen met minder vette versies, zoals o.a. bonen, waardoor je een betere gezondheid en bloedsuikerspiegel krijgt.

SHARE