Post Pic

Nadelen bij Gebruik van Proteïne Shakes

Proteïne shakes kunnen er enerzijds voor zorgen dat je op korte tijd veel gewicht kan verliezen. Anderzijds zijn proteïne shakes ideaal als voeding supplement voor bodybuilders om meer spierweefsel te kunnen opbouwen.

Maar hebben deze proteïne shakes alleen maar voordelen? Wat zijn de nadelen van zulke proteïne shakes?
h2>Soorten proteïne shakes

Om zowel de voor als nadelen beter te kunnen begrijpen is het goed om te weten uit welke soort proteïnen je shakes bestaan. Meestal heb je de keuze tussen proteïnen afkomstig van soja bonen, melkwei of eieren. Soja-eiwit shakes bevatten weinig vetten en verlagen de cholesterol niveaus op een efficiënte manier.

Shakes op soja basis zijn een grote steun wanneer je gewicht moet verliezen en wanneer je de kans op hart en vaat ziekten aanzienlijk wilt verlagen. Teveel soja eiwitten kan echter tot overgevoeligheid of allergisch reacties leiden. Wei-eiwit shakes daarentegen zijn afgeleid van melk en kaasproducten en zijn van dierlijke oorsprong.

Deze eiwitten bevatten dikwijls nog lactose, die niet aangewezen zijn voor mensen met een lactose intolerantie. Shakes gemaakt met eiwitten afkomstig van eieren, zijn een goede bron van aminozuren en ze zijn goed voor mensen met een lactose allergie. Aminozuren en eiwitten afkomstig van dierlijke oorsprong zijn de meest volledige aminozuren die we kunnen vinden.

Plantaardige aminozuren zijn daarentegen onvolledig en kunnen niet op langdurige basis alle eiwit bronnen vervangen zonder tekorten te veroorzaken.

Nadelen van proteïne shakes

Ondanks de vele gezondheidsvoordelen van eiwit shakes, moeten we er ons toch van bewust zijn dat het gebruiken ervan ook nadelige gevolgen kunnen hebben.

1.Dehydratatie of uitdroging:
het gebruik van proteïne shakes kan ervoor zorgen dat er minder vocht in het lichaam zal circuleren. Dit kan bij langdurig gebruik, leiden tot uitdrogingsverschijnselen en bijkomende gezondheidsproblemen veroorzaken.
2.Meer vet opslaan:
wanneer je eiwitten zal gebruiken om af te slanken, dan zal dit in eerste instantie ook gebeuren zolang je ook je calorie inname niet verhoogt en je energie verbruik er op afstemt. Is er meer eiwit inname dan je nodig hebt of verbruikt, dan zullen deze op lange termijn ook gaan opslaan in de vorm van vetten.
3.Diabetische ketoacidose:
door het eten van grote hoeveelheden eiwit en weinig koolhydraten, zal dit ervoor zorgen dat je lichaam in een toestand van ketose gaat. Op dit moment is er geen glucose of suiker meer in het bloed aanwezig om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden. Daar er geen glucose meer in de lever beschikbaar is, zal het lichaam deze uit het lichaamsvet halen waardoor het lichaam ketonen vrijmaakt.

Ze gaan het lichaam verzuren en reacties geven zoals misselijkheid, braken en bij diabetes patiënten aanleiding geven tot een gevaarlijke vorm van coma. Bij mensen zonder diabetes gaat het lichaam reageren door aanpassing van de insuline spiegels, maar op lange termijn is dit ook voor niet diabetici ongezond. Het zijn stoffen die allerlei organen, zoals de nieren blijvend kunnen beschadigen.

4.Botontkalking en osteoporose:
wanneer het lichaam verzuurt zal ons lichaam calcium uit het bot vrijmaken om deze verzuring te neutraliseren. Dit kan aanleiding geven tot botontkalking en zelfs tot osteoporose.
5. Nierstenen:
bij het verzuren van het lichaam door een hoger eiwit verbruik, komt er urinezuur en calcium vrij in de bloedsomloop. Het teveel wordt door de nieren uitgescheiden, maar deze stoffen kunnen samenklitten en stenen vormen.

Besluit

Zolang je proteïnen gebruikt als onderdeel van een gezonde voeding en rekening houd met de nadelen, kan dit een goede aanvulling zijn voor de opbouw van spieren bij bodybuilders of in een dieet om gewicht te verliezen. Toch mag je deze niet langdurig gebruiken om maaltijden te vervangen. Overdaad schaadt immers altijd.