Post Pic

Sportdrankjes en Intensief Trainen : Voor- en nadelen

We kunnen ons afvragen wat het best is om goede sport prestaties te leveren. Gebruiken we best meer sportdrankjes of zouden we beter intensief trainen?

Voor wie zijn deze sportdrankjes geschikt? Welke sportdrankjes voor welk soort sporten? Hebben recreatie sporters baat bij sportdrankjes?

Voor en nadelen van sportdrankjes

Sportdrankjes zijn ontstaan om de behoefte aan hydratatie en glycogeen tekorten voor, tijdens en na een sport prestatie weer op peil te brengen. Het energiepeil van de sporters op te laden en ervoor te zorgen dat deze betere prestaties leveren en langer kunnen duursporten. Deze sportdrankjes hebben voordelen, maar ook nadelen.

1.Voordelen

  • Sportdrankjes zijn dorstlessend en vullen de nodige glycogeen verliezen in de spieren aan na een intensieve training. Wanneer een tekort aanhoudt dan kan de sporter last krijgen van spierpijnen, spierkrampen en zelfs spierafbraak.
  • Sportdrankjes kunnen het energiepeil van ons lichaam weer op punt stellen.
  • Vullen het waterpeil aan in je lichaam. Hypotone drankjes zijn ideaal voor niet sporters en recreatie sporters.
  • Isotone sport drankjes zijn geschikt voor de intensieve trainingen en bij duursporten.Deze drankjes bevatten glucose, vitaminen en mineralen, waardoor het water ook langer in de lichaamscirculatie blijft en je minder snel het gevoel krijgt om te gaan wateren.
  • Regelmatig kleine slokjes drinken tijdens een duursport zorgt dat je dit langer volhoudt.
  • Hypertone sportdrankjes zijn ideaal om de glycogeen voorraad snel terug op peil te brengen. Ze voorkomen spierpijnen, spierkrampen en spierafbraak.
  • Sportdrankjes bevatten magnesium die ervoor zorgen dat de spieren makkelijker herstellen en er minder vlug letsels optreden.
  • Mentale opkikker voor recreatie sporters die hun sportprestaties beter kunnen volhouden.

2. Nadelen

  • Je dient het juiste drankje te gebruiken voor de behoeften die je hebt, anders ondervind je er meer nadelen dan voordelen van.
  • Hypotone drankjes zorgen voor extra vocht, maar je moet er ook meer van plassen.
  • Isotone sportdrankjes bevatten extra glucose en kunnen bij niet sporters diabetes veroorzaken.
  • Zonder intensieve trainingen zijn er onvoldoende spieren om het extra glycogeen in op te stapelen.
  • Snel drinken zorgt ook voor meer plassen.
  • Je conditie verbetert niet door alleen maar sportdrankjes te drinken.
  • Hypertone sportdrankjes dienen niet als gewone dorstlesser omwille van hun te hoge suikergehalte waardoor de hoeveelheid suiker in het bloed te hoog wordt.

Voor en nadelen van intensief trainen

1.Voordelen

– Je kan de opslag capaciteit van energie verhogen door een intensieve training. Hierdoor gaan de hoeveelheid spieren vergroten, waardoor meer glycogeen kan opgestapeld worden.
– Regelmatig intensief trainen bouwt het vermogen op om beter en langer te presteren. De conditie verbetert en het lichaam wordt sterker.

2. Nadelen

– Door intensief te trainen kan je niet voorkomen dat je dorst krijgt. Het vochtverlies dien je aan te vullen door te drinken.
– Zonder training kan je niet veel extra opstapelen en dien je regelmatig kleine slokjes te drinken.
– Enkel intensief trainen kan op lange termijn spierletsel veroorzaken waardoor sporters blessures oplopen.

Besluit

Intensief trainen en het drinken van sportdrankjes horen op een verantwoorde manier samen. Zonder intensieve trainingen is het gebruik van deze drankjes nutteloos. Het drinken ervan zonder trainen is onverantwoord. Bij elke soort training hoort ook een gepast drankje.

Leave Your Response

* Name, Email, Comment are Required