Post Pic

Oefeningen & Voeding voor senioren

Wanneer je dacht dat verouderen een aftakelingsproces is dat langzaam verloopt en over jaren verspreid, dan is het hoog tijd om deze gedachten bij te sturen.

Een recente studie, gefinancierd door het Nationaal Instituut voor ouderdom in de Verenigde Staten, vermeldt: “Senioren kunnen genieten van goede gezondheid tot op zeer hoge leeftijd.” Twee van de belangrijkste factoren voor een lange en actief leven zijn gezonde voeding en actief blijven.

Eet gezond

Gezond eten betekent dat je dagelijks voldoende magere eiwitten, vijf tot acht porties fruit en groenten en alleen gezonde koolhydraten in uw voeding gebruikt. Het betekent ook dat je verzadigde vetzuren en geraffineerde koolhydraten vermijdt en je totale calorie-inname beperkt. Al deze inspanningen helpen het immuunsysteem te stimuleren en de kans op chronische ouderdomsziekten, waaronder hart aandoeningen, beroertes, kanker, diabetes en osteoporose te verminderen. Hier is een kort overzicht van de belangrijke voedingsstoffen aanbevolen aan gezonde senioren.

Vitamine B

Vitamine B helpt zenuwcellen en rode bloedcellen gezond te houden en is ook nodig om DNA aan te maken. Met het ouder worden verminderd het vermogen om vitamine B te absorberen.

Omega-3 vetzuren

Studies tonen aan dat Omega-3 vetzuren kunnen helpen om veel ouderdom gerelateerde aandoeningen zoals hart en vaatziekten, depressies en degeneratie van het centrale netvlies van het oog( macula) te voorkomen. Volgens onderzoek gepubliceerd in het nummer van 18 april 2007: “Tijdschrift voor neurologische wetenschappen”, zouden Omega-3 vetzuren het ontstaan van hersenletsels geassocieerd met de ziekte van Alzheimer vertragen.

Calcium en vitamine D

Onderzoek gepubliceerd in het septembernummer 2009 van het “Tijdschrift voor de Amerikaanse geriatrische gemeenschap”, noteerden dat oudere volwassenen die onvoldoende vitamine D opnamen gemakkelijker stierven aan hart en vaatziekten dan deze die een voldoende hoeveelheid van deze vitamine opnamen. Zij hebben ook voldoende calcium, vitamine D en magnesium nodig om de botten sterk te houden.

Antioxidanten

Onderzoek gerapporteerd in het december 2000 nummer van “Experimentele Gerontologie” suggereert dat oxidatieve stress en bepaalde voedingstekorten kunnen bijdragen aan het verouderingsproces en vele leeftijdsgebonden ziekten, waaronder kanker, hartaanval, beroerte, reumatoïde artritis, macula degeneratie, cataract en ziekte van Alzheimer. Antioxidanten zoals vitamine C, A, E en selenium verminderen de oxidatieve schade door hun vrije radicalen en verlagen deze risico’s. Lycopeen en luteïne dragen bij tot het verminderen van ouderdom gerelateerde oogziekten.

Eiwitten

Ouderen kunnen eiwitten minder efficiënt gebruiken waardoor ze er meer van moeten innemen om dit te compenseren. Zuivere eiwitten helpen de spiermassa behouden en de botten versterken.

Oefening voor de gezondheid op langere termijn

Anderzijds dienen senioren regelmatige lichaamsbewegingen, hart en krachttraining te doen. Dagelijks oefenen verlengt de onafhankelijkheid door het behoud van het zicht, fysieke kracht, evenwicht, mobiliteit en uithoudingsvermogen. Het doet de spieren groeien, versterkt de botten, helpt het gewicht behouden en heeft tal van voordelen op gebieden zoals artritis en depressie

Oefeningen voor senioren zijn op de eerste plaats belangrijk voor de gezondheid van de hersenen. Onderzoek gerapporteerd in het nummer van 2001: “Neurologische archieven” geven aan dat oefeningen de kans op cognitieve stoornissen en dementie verlagen. Het kan ook de productie verhogen van bepaalde moleculen zoals groeifactoren, die het zenuwstelsel onderhouden.

In het nummer 2008 van het tijdschrift “Neurologie” staat een universitaire studie waarin men veronderstelt dat regelmatige cardiovasculaire oefeningen kunnen helpen bij een vroegtijdige vorm van de ziekte van Alzheimer doordat de hersenfunctie langere tijd behouden blijft.

Leave Your Response

* Name, Email, Comment are Required