Opgepast voor vitamine D tekort !

De donkere wintermaanden zadelen ons op met de “winterblues”. We voelen ons slap, vermoeid, en hebben eerder een passief humeur.

In landen waar de zon amper tevoorschijn komt komen deze symptomen ieder jaar terug.

Grote kans dat u een gebrek, deficiëntie aan vitamine D hebt.

Het belang van vitamine D voor het menselijk lichaam is niet te onderschatten. Het immuun systeem wordt er door opgewaardeerd. Een tekort aan vitamine D, die u dagelijks zou moeten halen uit voeding of zonlicht, kan er voor zorgen dat de lichaamscellen zich niet kunnen verdedigen tegen bepaalde infecties die het lichaam “aanvallen”.

Met als gevolg winterdepressies, spierpijn, gewrichtspijn, zware hoofdpijn, botpijn, vermoeidheid, uitputting enz..

 

Hoofdoorzaak van tekort

De hoofdoorzaak van een gebrek aan vitamine D is voornamelijk een tekort aan zonlicht.

Ongeveer negentig procent van onze nodige dagelijkse hoeveelheid is afkomstig van het zonlicht. In feite moeten we ons lichaam dagelijks ongeveer 15 minuten kunnen blootstellen aan de zon.  Wat dus in vele westerse landen inderdaad een probleem vormt.  Aangezien “Lora” in onze contreien vaak afwezig blijft.

Ook gesluierde vrouwen hebben uiteraard veelal last van een gebrek aan vitamine D.  Studies hebben trouwens ook uitgewezen dat mensen met een donkere huid niet zo makkelijk het zonlicht opnemen of doorlaten en zodoende speelt hier ook het tekort aan vitamine D een groter risico.

Na het zonlicht halen we de rest van ons vitamine D gehalte uit ons dagelijkse voeding.  Vette vis zoals tonijn, makreel, sardines, zalm… bevatten vitamine D.  Ook bepaalde zuivel producten zoals margarine, bakboter, en graan producten zoals havermout, “cornflakes”, worden meestal verrijkt met vitamine D.  Het is heel duidelijk dat we de nodige hoeveelheid vitamine D niet kunnen halen uit voormelde voedingswaren alleen, gezien onze voedingsstijl meestal gevarieerder is en niet enkel gericht op de vette vis soorten….

Haalt U uit het zonlicht of uit uw voeding niet voldoende vitamine D dan raden we sterk aan om vitamine D supplementen  bij te nemen.

Bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden, gaan de aanmaak van vitamine D tegenhouden.  Het kan dan ook nooit geen kwaad om op regelmatige basis een normale vitamine D kuur te starten.

Vermoeidheid

Vitamine D tekort wordt spontaan gerelateerd aan een groot aantal aandoeningen.  De meest bekende is osteoporose.  Maar ook hartstoornissen, kanker en depressies zijn ziektes die gelinkt worden aan een gebrek aan vitamine D.

Al deze aandoeningen putten vanzelfsprekend ons lichaam uit.  Wat na verloop van tijd een vermoeidheid, zeg maar een extreme vermoeidheid met zich meebrengt.  Het lichaam kan zodanig aangetast worden dat die vermoeidheid uitmondt in uitputting van het lichaam.

Het kan dus heel nuttig zijn om op regelmatige basis eens bij de arts langs te gaan om een test op vitamine D en uiteraard andere, te laten afnemen.

Depressies

Bij vrouwen die de menopauze bereikt hebben is een voldoende hoeveelheid vitamine D uiterst belangrijk.  Het immuunsysteem wordt sneller aangetast.  Botten en spieren komen onder druk te staan.  En studies wezen ondertussen ook aan dat bij een opmerkelijk aantal dames boven de 50 de kans op depressie groter wordt naarmate ze een gebrek aan vitamine D hebben.

Tijdens de winterperiodes, wanneer er schaarste is aan zonlicht en dus veelal een gebrek aan vitamine D, krijgen we nogal wat depressieve klachten.  Het is namelijk zo dat de schommelende niveaus van vitamine D de oorzaak zijn van een variabele serotonine aanmaak in de hersenen.  Wat op zich dan weer stemmingswisselingen met zich mee brengt.

Depressies zijn dus duidelijk wel oa. een gevolg van een gebrek aan vitamine D.

SHARE