Nut van omega 3-vetzuren

Omega 3

Deze essentiële vetzuren moeten uit de voeding komen.

Bronnen van omega 3-vetzuren

Er zijn verschillende bronnen van omega 3 vetzuren te vinden in onze voeding. Hier moeten we wel een splitsing maken tussen voeding waarin alfa-linoleenzuur te vinden is en voedingsbronnen met DHA en EPA.

Alfa-linoleenzuur zit voornamelijk in groene bladgroenten zoals spinazie, waterkers, peulvruchten en postelein. Oliën waaronder lijnzaadolie, walnoot olie, koolzaadolie en soja olie. Noten zoals walnoten. Alfa-linoleenzuur kan in beperkte mate omgezet worden in EPA maar daar heb je Linolzuur of omega 6 vetzuur voor nodig.

DHA en EPA vindt je in vis olie, visolie capsules en vette vis.

Aandachtspunten omega 3-vetzuren

Bij het gebruiken van omega 3-vetzuren is het belangrijk om een mengeling van zowel alfa-linolzuur, DHA en EPA te gebruiken. Eenzijdig gebruik van één enkele soort is even ongezond als geen gebruiken. Je hebt een evenwichtige mengeling van deze soorten nodig.

Als je omega 3-vetzuren gebruikt, moet je ook omega 6-vetzuren in de voeding aanbrengen. Een verhouding van 1 deel omega 3 op 5 delen omega 6 is belangrijk om je cholesterol gehalte onder controle te houden. Omega 6-vetzuren of linolzuur is ook een essentieel vetzuur dat je uit de voeding moet halen. Deze heeft een invloed op de bloedstolling en het immuunsysteem. Sojaolie, saffloerolie en zonnebloemolie bevatten omega 6-vetzuren.

Nut van Omega 3 vetzuren

Omega 3-vetzuren is belangrijk voor de algemene gezondheid. Is veelzijdig en kan heel veel problemen voorkomen op het vlak van hart en de bloedvaten, de geestelijke gezondheid, als ontstekingsremmer of om kanker te voorkomen.

1. Hart en bloedvaten

Omega 3-vetzuren zorgen ervoor dat hormonen, eiwitten en enzymen doorheen de vaatwand kunnen migreren. Beschermen tegen aderverkalking en het klonteren van het bloed. Uit EPA vormt het lichaam prostaglandines die de vaatwand soepel houden en ervoor zorgen dat ze niet dichtslibben. Bij hypertensie patiënten verlaagt het de arteriële bloeddruk. Verlaagd ook het risico van plotse hartdood, hartinfarcten en het opnieuw dichtslibben van de coronaire bloedvaten na een operatie.

2. Psychische stoornissen

Depressies zouden te wijten kunnen zijn aan een tekort aan omega 3 vetzuren. Bij depressieve mensen is het zelfs bewezen dat ze inderdaad minder van deze vetzuren hebben in hun bloed. Ook zouden deze vetzuren een invloed hebben op ADHD, Dyslexie, autisme en andere van deze stoornissen. Er is momenteel echter nog onvoldoende onderzoek hiernaar gebeurd. Wel zijn er bewijzen dat een hoog visverbruik een invloed heeft op dementie en Alzheimer.

3.Ontstekingen

Omega 3-vetzuren zorgen er voor dat er minder ontstekingsreacties gaan optreden op het vlak van de gewrichten, de huid en andere ontstekingen zoals colitis ulcerosa, ziekte van Crohn, eczeem en psoriasis.

4. Kanker

Verschillende studies hebben bewezen dat een verhoogd visverbruik ook de kans op sommige kankers vermindert. Het zijn vooral long kanker, borstkanker, darmkanker en prostaatkanker die er baat bij hebben.

SHARE