De 4 bouwstenen van een gezonde voeding

Gezond eten

Medische professionals, diëtisten en voedingsdeskundigen zijn het niet altijd eens met elkaar, maar dat een evenwichtige voeding eten waarin verschillende soorten levensmiddelen verwerkt worden, de beste manier is om alle essentiële vitaminen, mineralen en voedingsstoffen binnen te krijgen verkondigen ze allemaal.

Een goede manier om uw dieet planning zo goed mogelijk te organiseren is het gebruik van het model van vier grote voedselgroepen in de gezonde voedingspiramide.

Zuivel

Melk en zuivelproducten vormen één van de basis groepen van dit model. Het is daarom ook aangewezen dat een normale volwassene elke dag twee volle porties van deze groep in zijn voeding verwerkt. In de zuivelgroep zitten producten zoals melk, yoghurt, kaas, melkvervangers zoals soja melk en kefir. Volgens nieuwe richtlijnen van voedingsdeskundigen, hebben melk en zuivelproducten nog altijd een eigen groep in de meer moderne versie van onze voedingspiramide. De organisatie adviseert om de gebruikte porties van deze groep aan te passen en meer vetarme varianten van melk, yoghurt, karnemelk en kaas op te nemen

Eiwitten

De tweede groep uit het voedingsmodel bevat vlees, vis, gevogelte, eieren, noten, gedroogde bonen en erwten. Al deze voedingsmiddelen vormen een belangrijke bron van eiwitten, daarom vond men het interessant al deze producten samen in één groep onder te brengen. In elk land kan de voedingspiramide een weinig verschillen.

Als model vooropgesteld door het comité van Artsen voor Verantwoorde Geneeskunde werd er een nieuwe gezonde driehoek voorgesteld. De eiwitgroep werd vervangen door de groep van de “peulvruchten” die onder andere bonen, erwten, linzen, sojaproducten en plantaardige proteïnen bevat. Deze commissie plaatst ook noten, zaden en peulvruchten in een eigen groep en producten zoals vlees, vis en gevogelte, krijgen een aparte groep. Eieren worden beschouwd als een onderdeel van de zuivelgroep wat beter past in het nieuwe model.

Fruit en groenten

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bestaat uit vier porties uit deze groep, deze porties bestaan uit een combinatie van verschillende groenten en fruit samen. Verse groenten, groenten uit blik en diepgevroren groenten en fruit zijn in deze groep opgenomen, alsook porties die voor 100 procent fruit of groente sappen bevatten.

De meeste huidige modellen van deze voedingspiramide gaan deze twee categorieën afzonderlijk beschouwen. Ze raden aan om meerdere porties van elke van deze categorieën dagelijks te gebruiken. Ook stellen ze voor om in dit model de voedingswaarden van de producten te vermelden.

Granen

Granen werden in 1956 als de laatste groep aan de gezonde voedingspiramide toegevoegd. Deze groep werd als basis beschouwd en er hiervan werden vier porties per dag aangeraden. In deze groep vind je voedingsmiddelen zoals granen, rijst, pasta en brood.

Granen blijven een aparte groep in het huidige voedingsmodel van de voedselpiramide, maar de inhoud ervan werd aangepast aan het belang om meer volle granen en minder geraffineerde graanproducten te gebruiken. De voedingsgezondheid raadt de consument aan om vooral volkoren brood, pasta’s, granen en volkoren voedingsmiddelen te kiezen.

Bruine rijst en volgranen pasta hebben een betere voedingswaarde dan geraffineerde witte rijst of vezelarme noedels.

SHARE