Vezel- en eiwitrijke voeding, we hebben ze nodig!

0
421
Vezels

Voedingsvezels

Voedingsvezels zitten in alle planten en worden door de spijsvertering enzymen van de mens niet verteerd.

Er bestaan twee soorten voedingsvezels.

  1. Niet oplosbare vezels die bestaan uit cellulose en zitten in graanproducten.
  2. De water oplosbare zoals pectine uit fruit en groenten

Welke functie hebben ze?

  1. Voedingsvezels komen onverteerd in de dikke darm terecht en binden water aan zich. Zo vergroot de darminhoud en krijg je een beter verzadigingsgevoel.
  2. De oplosbare voedingsvezels slorpen ook water op waardoor de stoelgang smeuïger word. Hierdoor verbetert de darmwerking en krijgen kankerverwekkende stoffen minder kans om darmkanker te veroorzaken.
  3. Een betere darmtransit is er minder kans op constipatie en door de betere passage krijg je minder kans op uitstulpingen van de darmwand of diverticulose.
  4. Vezelrijke voeding vermindert ook de suikeropname uit de voeding waardoor suikerziekte minder vlug optreed.
  5. Heropname van cholesterol in de darmwand wordt door de vezels in de voeding voorkomen en verlaagd het cholesterol gehalte in het bloed.

Gevaar van een vezelrijke voeding

Daar deze vezels vooral water opslorpen moet je ook voldoende water opnemen. Te weinig drinken kan verstopping en darm verkleving geven. Dit kan enkel operatief worden opgelost.

Besluit

Voedingsvezels zijn een belangrijk onderdeel van onze voeding en zorgen ervoor dat we gezond blijven en ons goed voelen. De belangrijkste leveranciers zijn graanproducten, groenten en fruit. Hoe meer vezels er in zitten, hoe meer je er mag van gebruiken. Daar deze vezels veel water opslorpen moet je er wel rekening mee houden dat je voldoende drinkt. De belangrijkste boodschap is dat vezelrijke voeding enkel een maximaal effect kan hebben als je voldoende water drinkt.

Eiwitrijke voeding

Eiwitten zijn de bouwstenen die je nodig hebt voor de opbouw van je lichaamscellen. Voldoende opname van eiwitten in onze voeding is daarom noodzakelijk. Een gezonde volwassene heeft 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig om goed te functioneren. Eiwitrijke voeding bevat zeer meer eiwitten dan normaal.

Eiwitrijke voedingsmiddelen

Dit zijn peulvruchten, vlees, gevogelte, eieren, vleeswaren, vis, melkproducten en noten.

Het effect op ons lichaam.

  1. Wanneer je veel eiwitten gebruikt heb je vlugger een verzadigingsgevoel.
  2. Je verbruikt 20 tot 30% meer calorieën om een eiwitrijke maaltijd te verteren.

Nadelen van een eiwitrijke voeding.

  1. Door de moeilijke afbraak van eiwitten komen er bij de vertering veel afvalstoffen vrij in het bloed. Het zijn vooral metabole zuren die door de lever geneutraliseerd moeten worden. Nieren en longen zorgen voor de eliminatie ervan. De overtollige afvalstoffen liggen aan de basis van reumatische aandoeningen, hart en vaatziekten, darmproblemen, nier falen en zelfs het ontstaan van kankers. Wanneer je onvoldoende drinkt kan dit ook tot uitdroging leiden omdat deze afvalstoffen een verhoogde diurese geven.
  2. Eiwitrijke voeding bevat dikwijls heel veel verzadigde vetten wat nadelig is voor je cholesterol, de bloeddruk, hart en vaatziekten.
  3. Mensen met een eiwit allergie gebruiken best geen eiwitrijke voeding.
  4. Gecombineerd met koolhydraten arm dieet geven ze een aantasting van de darmwand waar bacteriën en ziekteverwekkers welig groeien. De darmwand wordt hierdoor gevoeliger voor de inwerking van kankerverwekkende stoffen.

Besluit

Een eiwitrijke voeding kan aangewezen zijn wanneer dit noodzakelijk is voor de opbouw van beschadigde lichaamscellen. Langdurig gebruik van een eiwitrijke voeding kan echter zeer schadelijk zijn en leiden tot allerlei ziekten en symptomen. Het best gebruik je een evenwichtige en gezond eetpatroon.

SHARE