Post Pic

Relaxatieoefeningen, leer tot rust te komen

Relaxatie oefeningen hebben als doel ons te helpen om lichaam en geest te ontspannen. Ons stresserende leventje zorgt ervoor dat ontspannen niet meer zo vanzelfsprekend is.

Daarom zijn er oefeningen ontstaan die ons hierbij helpen. Er zijn verschillende soorten oefeningen voorhanden om enerzijds de geest en anderzijds het lichaam te laten ontspannen. Ook zijn er oefeningen die dit combineren. Meditatie, Yoga, Welness behandelingen, Sauna, Zen, Tai Chi, hypnotherapie, haptorelaxatie en autogene training zijn allemaal vormen van relaxatie voor lichaam en geest.

Geestelijke relaxatie

Geestelijke relaxatie heeft als doel emotionele en geestelijke spanningen te verdrijven en een plaats te geven in je leven. Geestelijke relaxatie verkrijg je het best door je geest leeg te maken door u te gaan fixeren op andere dingen zoals bijvoorbeeld de ademhaling, muziek of andere rustgevende elementen.

Lichamelijke relaxatie

Lichamelijke relaxatie tracht het lichaam en de spieren te laten ontspannen. Hier is het belangrijk dat de spieren die onder spanning staan los komen en in een rustfase komen. Dit kan door massage, massage baden en specifieke oefeningen.

Meestal verlopen geestelijke en lichamelijke relaxatie samen. Wanneer je de geest kan ontspannen, dan kunnen ook de spieren en het ganse lichaam tot rust komen.

Relaxatie oefeningen die je zelf kan doen.

Alvorens je kan beginnen aan relaxatie oefeningen moet je een rustige omgeving creëren. Zorg voor een rustgevende ruimte, waar er zo weinig mogelijk afleiding mogelijk is. Tv, gsm, een publieke ruimte, een kamer aan de straatkant van het huis waar veel volk passeert zijn allemaal elementen die je best vermijd. Wanneer ja al deze elementen gaat vermijden is het gemakkelijker om je relaxatie oefeningen goed te kunnen uitvoeren.

1. Relaxatie met de hulp van de ademhalingstechniek.

Eerst ga je zo rustig mogelijk liggen of zitten en concentreer je op de raakpunten die het lichaam heeft met de grond. Sluit de ogen, leg de handen op de buik en concentreer je op de ademhaling en voel hoe de handen op en neer gaan. Adem in via de neus en uit via de mond. Tracht beide fasen even lang te laten verlopen. Je kan vijf tellen inademen en daarna vijf tellen uitademen.

2. Relaxatie door de spieren te ontspannen

Ook hier ga je zo rustig mogelijk liggen en nu ga je uw geest concentreren op uw ledematen. Vervolgens ga je uw rechterarm, linkerarm, linker been en rechterbeen laten zwaar worden en weer laten ontspannen. Doe deze oefening enkele keren na elkaar en ga dan rusten.

3.Relaxatie door je spieren op te spannen en te ontspannen.

De uitgangspositie is weer de rugligging. Trek de voeten omhoog en voel hoe de kuiten opspannen. Daarna ontspan je deze. Vervolgens strek je de benen uit en voel je hoe de bovenbenen en de knieholten opspannen. Weer ontspan je de benen. De billen in trekken en weer ontspannen. De handen tot vuisten opspannen en weer ontspannen. Overloop zo enkele malen alle spiergroepen en je zal merken dat dit ontspannend werkt voor het hele lichaam.

4. Relaxatie door autosuggestie of doormiddel van muziek

Onder autosuggestie verstaan we dat je tijdens het uitvoeren van de relaxatietechnieken je kan inbeelden dat je op een warm en zonnig strand  ligt, de zon verwarmt je huid en je hoort de golven van de zee. Ook muziek of rustgevende geluiden op een cd of muziekcassette kunnen dit extra rustgevend effect geven.