Post Pic

Koffie, groenten en fruit : voor- en nadelen…

Koffie, fruit en groenten bevatten alle belangrijke antioxidanten. In combinatie met ander voedsel, kunnen ze deel uitmaken van een gezonde, evenwichtige voeding.

Het belangrijkste is om overmatig gebruik te vermijden en om zich te ontdoen van alle extra’s die grote schade kunnen aanrichten voor de lijn.

Geschiedenis

Gezondheid experts weten al jaren lang dat fruit en groenten aanwezig moeten zijn in een gezonde evenwichtige voeding. Koffie, aan de andere kant, werd pas onlangs erkend omwille van zijn gezondheidsvoordelen.

In het verleden kreeg koffie de schuld van alles, van gekleurd tanden tot een gebrekkige groei. Een artikel in de New York Times vermeldde, “Koffie als een gezonde drank? Een aantal studies vermelden een aantal voordelen, zo zou koffie de kans op diabetes, hart en vaatziekten en levercirrose verminderen. Met deze voordelen werden ook de oude mythen weerlegd.

 

 

 

Pro’s

De gezondheidsvoordelen van koffie, fruit en groenten zijn afkomstig van de antioxidanten die ze bevatten.
Volgens de geneeskunde gaan antioxidanten de lichaamscellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen, die in het lichaam terechtgekomen zijn tengevolge van een slechte voeding of schadelijke milieu verontreinigingen, zoals vervuiling, overmatige blootstelling aan de zon en sigarettenrook.

Het is niet genoeg om alleen maar koffie te gebruiken maar ook andere voedingsmiddelen die deze antioxidanten bevatten. Menselijke organen profiteren van een aantal anti-oxidanten die in fruit, groenten en koffie te vinden zijn.

Contra’s

Natuurlijk, zoals met alle goede dingen dien je ook hier niet te overdrijven. Koffie kan problemen geven omwille van het hoge cafeïnegehalte. Men adviseert daarom om minder dan 500 mg cafeïne per dag te gebruiken. Een hoeveelheid koffie van 300 ml kan 95 tot 200 mg cafeïne bevatten. Thee, frisdranken, chocolade en bepaalde vrij verkrijgbare medicatie kan ook cafeïne bevatten. Zorg ervoor dat je hiermee rekening houdt bij de berekening van de dagelijkse cafeïne inname.

Een dieet rijk aan fruit en groenten is alleen een probleem als bepaalde voedingsstoffen, zoals eiwitten of ijzer, ontbreken. Mensen die geen vegetariërs of veganisten zijn kunnen hun dieet aanvullen met eiwitten van gevogelte, rood vlees, yoghurt en vetarme zuivelproducten. Hoewel er ijzer in bepaalde vruchten en groenten aanwezig is, kan ons lichaam deze moeilijker absorberen dan deze uit dierlijke bronnen. Vitamine C helpt bij de absorptie van ijzer, daarom doe je best wat vers citroensap op plantaardige bronnen van ijzer.

Misverstanden

Niet alle groenten en fruit zijn hetzelfde. Ze bevatten verschillende soorten en hoeveelheden antioxidanten. Je kan best een combinatie van verschillende kleuren groenten en fruit eten. Is dit te moeilijk dan gebruik je best seizoen groenten. Deze zijn niet alleen lekkerder maar ook goedkoper.

Waarschuwing

Wanneer je deze koffie, fruit en groenten als dusdanig gebruikt zijn deze het meest gezond. Helaas, de kleine extra’s die gewoonlijk bijgevoegd worden kunnen oplopen. Als zwarte koffie te bitter is, kan je proberen om afgeroomde melk en een kleine hoeveelheid suiker of vervangsuiker toe te voegen. Eet natuurlijk en vers fruit. Ingeblikte groenten bevatten te veel suiker. Uiteindelijk maak je groenten best klaar met verse kruiden in plaats van boter om extra vetten en calorieën te vermijden.