Post Pic

Stretch oefeningen en Yoga tegen rugpijn

Volgens het NINSD zal bijna iedereen op een bepaald moment van zijn leven, wel eens rugpijn hebben bij het uitvoeren van het dagelijks werk of bij deelname aan recreatieve activiteiten

Het NINSD is trouwens de afkorting van het National Institute of Neurological Disorders and Stroke.

Wanneer de pijn veroorzaakt wordt door een acuut letsel, is het belangrijk dit medische te laten behandelen. Chronische pijn is vaak toenemend en de oorzaak is moeilijk te achterhalen. Stretch oefeningen en yoga kunnen allebei helpen om deze chronische rugpijn te verlichten.

Belangrijkheid

In de Verenigde staten geven mensen jaarlijks 50 biljoen dollar uit aan de behandeling van lage rugpijn. Dit is dan ook de hoofdoorzaak van werk verzuim en van het slecht functioneren op het werk. Eigenlijk is rugpijn de tweede belangrijkste neurologische aandoening na hoofdpijn.

Volgens de Medical News Today is lage rugpijn goed voor een jaarlijkse medische kostprijs van 34 miljard dollar en hierdoor de belangrijkste categorie voor medische vergoedingen in de VS. Chronische pijnklachten zijn moeilijk te behandelen. Vaak is het dan ook de reden waarom patiënten zich wenden tot alternatieve of aanvullende therapieën.

Oorzaken

Men spreekt van chronische rugpijn wanneer deze meer dan drie maanden aanhoud. Dit kan te wijten zijn aan vele oorzaken of factoren die hiertoe bijdragen. Zwangerschap, gewichtstoename, overgewicht, roken, slechte lichamelijke conditie, stress, slechte houding en een slechte slaaphouding kunnen ertoe bijdragen dat de pijn verergert.

De meeste vormen van lage rugpijn worden in eerste instantie veroorzaakt door een letsel, maar kan ook het gevolg zijn van degeneratieve aandoeningen zoals discus aandoeningen, osteoporose, artritis, irritatie van de gewrichten en tussenwervel schijven of aangeboren afwijkingen. Littekenweefsel dat ontstaat wanneer de rug geneest, is niet zo sterk of soepel als gezond weefsel.

Naarmate mensen ouder worden gaan ze meer pijn krijgen ten gevolge van een verminderde veerkracht van de spieren en een afname van de sterkte van het beendergestel. Volgens de NINSD gaan de tussenwervelschijven in de ruggengraat vocht en veerkracht verliezen en hierdoor minder goed schokken opvangen.

Beweeglijkheid

Bewegingsoefeningen helpen bij sommige mensen de pijn te verminderen. Stretch programma’s werken het beste in combinatie met oefeningen om de spieren te verstevigen. Volgens de NINDS worden gezonde rug activiteiten vaak aanbevolen, samen met bewegingsoefeningen zoals wandelen, zwemmen en beweging therapie die de mensen helpen om een goede houding en spierbalans te bevorderen.

Yoga gaat gelijktijdig de rug verstevigen en zachtjes uitrekken.

Strekoefeningen en Yoga

Strekoefeningen worden vaak aanbevolen bij lage rugpijn om de dijspieren uit te rekken, hierbij gaat u op de vloer liggen en trek een been omhoog in de richting van het lichaam om op die manier de achterkant van uw dij te strekken. De kat stretch, word uitgevoerd op handen en knieën en waarbij men de rug laat krommen en doorzakken.

De kameel stretch, begint ook op handen en voeten, men houdt de rug recht en duwt de buik in de richting van de vloer. De kat en de kameel oefening kunnen ook worden gebruikt in yoga. Iyengar-yoga, een vorm van Hatha yoga, helpt vaak bij rugklachten. Het is de meest beoefende vorm in de VS, Iyengar yoga combineert meditatie, oefeningen en ademhalingscontrole. Maakt gebruik van hulpmiddelen zoals blokken, dekens, banken en riemen om mensen met fysieke beperkingen te helpen bij hun oefeningen.

Leave Your Response

* Name, Email, Comment are Required