Post Pic

8 Tips om te stoppen met roken

Meer en meer worden we er ons van bewust dat stoppen met roken een positieve invloed heeft op onze gezondheid.

De campagnes met foto’s van rokersziekten op de verpakking van sigaretten en de stijgende prijzen doen ons nadenken. Het is echter niet eenvoudig en zonder een goede motivatie en ontzettend veel wilskracht lukt het niet. Er zijn echter een aantal goede tips die je helpen om dit succesvol te doen.

Tip 1: Werp alles weg bij de start

Gooi je resterende sigaretten en aansteker weg. Doe je dit op een zaterdag namiddag dan weet je zeker dat je op zondag moeilijk aan sigaretten kan geraken en is de kans op slagen groter. Verwijder ook alles in huis en uit je wagen wat je aan roken doet denken zoals bv. asbakken en aanstekers. Herinneringen wakkeren het roken aan.

Tip 2: Zoek een alternatief

Een roker heeft meestal de neiging om iets in zijn mond te stoppen om een sigaret te vervangen. Kauwgum of een lolly kunnen een alternatief zijn. Rook je omdat je een zenuwachtig iemand bent, dan kan rustgevende thee je helpen.

Tip 3: Vertel het aan je vrienden

Vertel aan je vrienden en kennissen dat je bent gestopt met roken. Zo heb je een controle over groepsroken, ze gaan je er immers op attent maken als je zin krijgt in een sigaret. Het is een natuurlijke reactie dat je uw imago wenst hoog te houden en niet graag toegeeft wanneer je faalt.

Tip 4: Rookvrij gebied

Baken het rookvrij gebied thuis en in je wagen af. Laat ook vrienden en kennissen weten dat er alleen buiten gerookt kan worden en niet in je huis of wagen. Op je werk is dit nu al in voege en je ziet dat er veel minder gerookt wordt omdat men zich naar buiten moet verplaatsen.

Tip 5: Gewoonten doorbreken

Is het jou gewoonte om direct na het eten een sigaretje te roken, verander dan deze gewoonte met een nuttige bezigheid. Ga na het eten direct afruimen en doe de afwas, dit ritueel zal het roken vervangen en na een tijdje denk je er zelfs niet meer aan.

Tip 6: Beloon jezelf

Beloon jezelf met een etentje, reisje of verwenbeurt zonder dat het je extra kost. Een pakje sigaretten kost momenteel ongeveer 5 euro. Rook je 1 pakje per dag dan kom je al vlug aan 150 euro per maand. Hiervoor heb je al een bongobon voor een welness arrangement. Spaar je iets langer dan kan er een snoepreisje van af.

Tip 7: Nicotine vervangers

Heb je last van ontwenningsverschijnselen door het gebrek aan nicotine, koop dan nicotine pleisters of nicotine kauwgum. Deze nicotine pleisters heb je in alle sterktes, waardoor je geleidelijk je nicotine opname kan verminderen. Nicotine afkomstig van pleisters of kauwgum is gezonder dan deze uit een sigaret. Je ademt immers geen schadelijke rook of teer meer in.

Tip 8: Hulp

Lukt het je niet om zonder begeleiding te stoppen, dan kan je de hulp inroepen van je arts, een zelfhulp groep of een begeleiding via internet. In groep stoppen blijkt zeer efficiënt te zijn.

zp8497586rq