Post Pic

Welke methodes zijn er om te stoppen met roken ?

Stoppen met roken is voor de meeste onder ons een zeer zware opgave. De nicotine in tabak is immers zeer verslavend en ons lichaam gaat er zich aan gewennen.

Stoppen we de toevoer aan nicotine, dan gaan we last krijgen van ontwenningsverschijnselen.

Bijwerkingen van het stoppen met roken

Deze bijwerkingen of ontwenningsverschijnselen kunnen variëren van persoon tot persoon en de mate van verslaving. Je kan deze onderverdelen in psychische en lichamelijke ontwenning. Op lichamelijk vlak krijgen we symptomen zoals hoofdpijn, slapeloosheid, concentratie problemen, vermoeidheid, zweten, rusteloosheid, serieuze agitatie of zelfs hartkloppingen. Psychische verschijnselen zijn te vergelijken met een soort verlies proces. Deze kunnen gaan van het spontaan grijpen naar iets om in de mond te steken, eten als troostmiddel en soms kan er zelfs depressief gedrag optreden.

Methoden om te stoppen met roken

Je kan op verschillende manieren stoppen met roken. Niet iedereen kan het op dezelfde wijze, daarom is het even zoeken wat voor jou de beste oplossing is. Er zijn zelfs zoveel methodes als er soorten mensen zijn. Iedereen stopt op zijn eigen manier. Daarom vermeld ik hier enkel de basismethoden.

Methode 1: eigen wilskracht

Stoppen met roken, zonder de hulp van arts, therapeuten of medicatie te moeten inroepen. Hier is je eigen motivatie en wilskracht erg belangrijk. Deze methode gaat ervan uit dat jezelf overtuigd bent dat stoppen met roken voor jou de beste oplossing is. Hierbij is het handig om enkele tips te gaan gebruiken om je motivatie kracht bij te zetten. Er zijn er een zestal en deze geven duidelijk aan wat je grenzen zijn.

  1. Werp alles weg bij de start.
  2. Zoek een alternatief.
  3. Vertel het aan je vrienden.
  4. Rookvrij gebied afbakenen.
  5. Gewoonten doorbreken.
  6. Beloon jezelf

Methode 2: groepsgebeuren

Veel mensen roken in groep en kunnen ook beter stoppen met roken wanneer het in groep gebeurt. Probeer samen met je vrienden, kennissen en/of collega’s om samen te stoppen met roken. Op deze mannier controleer je elkaar en ga je samen naar een oplossing zoeken. Je kan misschien tijdens de pauzes samen een toertje gaan lopen.

Praten over de bijwerkingen van het stoppen en het uitwisselen van oplossingen. Samen een doel vooropstellen zoals een gemeenschappelijke uitstap kan ook motiverend zijn. Een survival weekend samen met de echtgenotes erbij kan erg leuk zijn.

Methode 3: hulp van een arts of therapeut( medicatie)

Een arts of therapeut is meestal een oplossing wanneer je het niet alleen kan. Deze gaan werken aan het veranderen van je rookgedrag door therapie en/ of het gebruik maken van medicatie. Heb je enkel last van bijwerkingen door het gebrek aan nicotine dan kan er een nicotine vervanger voorgeschreven worden.

Nicotine vervangers zoals nicotine pleisters, nicotinekauwgum, nicotine zuigtabletten of een inhalator kunnen eenvoudig bij de apotheker verkregen worden. Zijn de bijwerkingen meer van psychische aard zoals een depressie of een sterke drang naar nicotine dan is er ook hiervoor geschikte medicatie te verkrijgen.

Medicatie zoals Zyban ( Bupropion) gaat de ontwenningsverschijnselen onderdrukken. Notryptilyne is een antidepressivum dat u positief laat denken bij een rookstop en Varenicline gaat de nicotine receptoren in de hersenen blokkeren waardoor roken minder prettig wordt.

Aankomen / Verdikken

Het meest voorkomende probleem bij het stoppen met roken is dat je denkt dat je automatisch gaat aankomen of verdikken. Wanneer je voldoende sport, gezond eet en niet naar snoeperijen grijpt zal je hier ook na je rookstop geen last van hebben.

Leave Your Response

* Name, Email, Comment are Required